Op uitnodiging van de Werkgroep Muziek van de Culturele Raad Denekamp heeft Teatro Classico een geslaagd concert gegeven. Hieronder treft u de recensies aan die door Ton van Maanen en Piet Jager zijn gepubliceerd in de Dinkelland Visie. Wilt u het origineel inclusief de foto’s bekijken ga dan naar https://issuu.com/twinsense/docs/dinkellandvisie03-19/13

Na de recensies treft u aan: een fotocollage, het gehele concert op muziekbanden en een paar korte filmpjes van ons concert. Deze zijn beschikbaar gesteld door bezoekers van het concert.

Zin om mee te doen, u bent van harte welkom. De repetities zijn op donderdagavond van 18.30 tot 20.00 uur in een van de zalen van Dans – en partycentrum Rouwhorst te Oldenzaal.

Onderstaande recensies komen uit de “Dinkeland Visie” 03-19

Geslaagd nieuwjaarsconcert door ‘Teatro Classico’ in het Kulturhus

Elders in dit blad wordt reeds met een fotocollage en een korte sfeertekening aandacht besteed aan het concert dat het koor Teatro Classico zondag  jl. met veel succes op in het Kulturhus Denekamp bracht. Hier een meer inhoudelijke impressie van de voorzitter van de Werkgroep muziek van de CRD, Ton van Maanen DENEKAMP

Regen en een gure storm konden het publiek van Teatro Classico niet weerhouden om het nieuwjaarsconcert te bezoeken. Al vanaf half twee kwamen de eerste bezoekers het Kulturhus binnen om een gezellige en muzikale middag te beleven. En ze werden niet teleurgesteld! In het eerste deel van het concert lag de nadruk op opera. Gestart werd met het Zigeunerkoor uit Il Trovatore. Hierna verschoof de aandacht naar Carmen, de bekende opera van Georges Bizet. Daaruit zong Dolly Dral als een geraffineerd flirtende Carmen de beroemde aria “L’amour est un oiseau rebelle” (Liefde is een rebelse vogel), over de grilligheid van de liefde. Het lied is ook bekend onder de naam “Habanera”, een lied of dans afkomstig uit Havana (Cuba). Helaas heeft Bizet maar kort van het succes van de opera kunnen genieten, hij stierf enkele weken later op 36-jarige leeftijd. Uitgezonderd een lied uit de romantische opera Der Freischütz van Carl Maria von Weber, lag de nadruk voor de pauze op de opera’s van Giuseppe Verdi (18131901). En dan in het bijzonder op La Traviata. Hieruit vertolkte Theo Kruse als Germont (de vader van de jonge Alfredo die verliefd is op Violette, een courtisane), een mooi gezongen “Di Provenza il mar, il suol”. “Bravo” Theo!

Ook het beroemde slavenkoor uit de opera Nabucco liet zich horen. Het koor zong een hartstochtelijk “Va, pensisiero, ….” dat ook het publiek niet onberoerd liet. Als laatste klonk het “Libiamo ne’ lieti caliri” uit La Traviata, waarin een toast wordt uitgebracht op de liefde, het leven en het plezier, gezongen door Nicole Droste en Theo Baumeister, die als een jonge Alfredo de pauze instapte.

Vrolijk, licht romantisch repertoire Na de pauze voltrok zich een metamorfose, zowel uiterlijk (veel dames hadden zich verkleed in ouderwetse kledij) als in programma. Een vrolijk en licht en romantisch repertoire zorgde voor extra dynamiek. Meer beweging, meer expressie en meer tempo, zoals bij operette hoort. Composities uit verschillende operettes passeerden de revue: Der zigeunerbaron van Johan Straus jr., Hoffmanns erzählungen van Jacques Offenbach, Gasparone van Carl Millöcker en Im weiszen Rössl van Benaztzky, Stolz, Gilbert en Granichstaedten. Als de zigeunerbaron zong Herman Padberg met veel allure en acteerwerk het schitterende “Als flotter Geist” dat veel enthousiasme bij het publiek veroorzaakte. Ook het publiek onderging na de pauze een gedaanteverwisseling: de drang om mee te zingen met de bekende melodieën liet zich soms horen. Verder werd er geestdriftig meegeklapt op het ritme als de muziek daarom vroeg. De stemming kwam er steeds beter in. Toch was een van de hoogtepunten weggelegd voor een duettino uit Mozarts opera Le Nozze di Figaro. Voor degenen die de film The Shawshank Redemption hebben gezien met Tim Robbins en Morgan Freeman, het lied dat Robbins uit de luidsprekers laat schallen om zijn medegevangenen te plezieren: het prachtige “Sull’aria…” – “Che soave zeffiretto”. Door de mooi gezongen uitvoering van solisten Mirjam Hesselink en Nicole Droste, was de zaal weer even muisstil. Het nieuwjaarsconcert werd afgesloten met een medley van verschillende liederen uit

 Im Weiszen Rössl, waarbij ook het publiek weer een steentje bijdroeg. De bezoekers waren na afloop bijzonder enthousiast en complimenteus over Teatro Classico en lieten weten genoten te hebben. Met dit concert kan geconcludeerd worden dat beide bloedgroepen zich hebben vermengd tot een muzikaal en talentvol geheel.

TvM

Verrassend concert door nog maar drie jaar bestaande Teatro Classico

 DINKELLAND                          Het koor Teatro Classico bestaat nog maar net drie jaar, maar de  uitvoering die het zondag jl. in het Kulturhus in Denekamp bracht, bood een hoog zangniveau van zowel het totale koor als de zes solisten daaruit. Het was het derde concert van de in totaal vijf concerten die de Werkgroep Muziek van de Culturele Raad Denekamp dit seizoen 2018 ⁄ 2019 organiseert.

Onder de bezoekers in de bijna geheel gevulde theaterzaal van het Kulturhus ongetwijfeld een flink aantal, dat, ondanks de ‘jonge leeftijd’ van het koor, al meerdere uitvoeringen van dit Teatro Classico heeft meegemaakt. Maar zeer zeker waren er verder bezoekers voor wie het een eerste kennismaking was met dit 35 leden tellende koor. En die is, zo bleek o.m. uit het grote applaus na afloop, maar eveneens na elk afzonderlijk nummer, prima bevallen te zijn.

Waarschijnlijk zelfs een grote positieve verrassing. Echter het feit, dat dit koor is voortgekomen  uit het regionale bekende Euregionaal Operakoor en het eveneens bekende operettekoor Gasparonne is al wel enigszins de garantie dat koorzang op hoog niveau kan worden verwacht.  Tel daar dan nog bij het gegeven, dat de directie van het koor in handen is van niemand minder dan Ivo Boytchev, tevens een vermaard pianist. In de voorgaande DV-editie werd aan zijn loopbaan als groot musicus al aandacht besteed , evenals aan die van Bernadette Groot, zondag de begeleidend pianiste. Het repertoire van Teatro Classico bestaat uit koorwerken uit bekende opera’s, operettes en andere licht klassieke werken. Dat werd zondagmiddag duidelijk en tevens waarom het koor zich ‘Teatro’ noemt. Na de concerten tijdens de adventsweken met koren op vooral ‘kerkelijke podia’ en in  ‘vol ornaat’, was de presentatie van Teatro Classico totaal anders. Zo werden bijvoorbeeld de operette-liederen qua kleding en presentatie gebracht, zoals je die kent uit de betreffende operettes. Een volop bewegend koor dus en daarmee een soort theaterstuk. Nogmaals, vandaar waarschijnlijk de naam van dit koor. Prachtige soli door Dolly Dral,  Theo Kruse, Nicole Droste, Theo Baumeister, Herman Padberg en Nicole Hesselink en tevens verrassend ‘acteerwerk’ door meerdere koorleden die je uit hele andere situaties kent. Onverwacht, maar hartverwarmend. Elders in deze DV. een muzikale impressie door van Ton van Maanen, voorzitter van de Werkgroep, hierbij nog een fotocollage van dit verrassende Teatro Classico dat je inderdaad het zeer druilerige winterweer buiten helemaal deed vergeten.

Tekst/foto’s: PBJ

Muziekband 1e deel voor pauze
Muziekband 2e deel voor pauze
Muziekband na pauze